وبلاگ

نحوه ضدعفونی کردن خودرو از ویروس کرونا

نحوه ضدعفونی کردن خودرو از ویروس کرونا - blog 06

نحوه ضدعفونی کردن خودرو از جمله فعالیت های مورد نیاز برای بهداشت شخصی و خانوادگی است. پزشکان و کارشناسان، قرنطینه خانگی را به عنوان مهم ترین گام جهت شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا می شناسند. اما اگر شما نیز جز کسانی هستید که به هر دلیلی مجبور به خروج از خانه و استفاده از خودروی شخصی هستید، با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن خودرو از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری نمایید.

از آن جایی که ویروس کرونا بر روی سطوح فلزی و جامد، از چند ساعت تا چند روز زنده می ماند، ضد عفونی کردن خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی اگر جز خودتان، کسی سوار خودروی شما نمی شود، این احتمال وجود دارد که ویروس از طریق تماس دست یا کف کفش شما از بیرون به داخل خودرو انتقال داده شود. بنابراین ضد عفونی کردن مداوم دست ها و سطوح مختلف خودرو را جدی بگیرید.

ضدعفونى کردن خودرو

چند لحظه با خود فکر کنید که در طول رانندگی هر چند کوتاه، چه بخش هایی از خودرو را لمس می کنید؟ دستگیره در، فرمان، دنده، صندلی، آینه عقب، کمربند، دسته راهنما، دکمه ها، صفحه نمایشگر یا پنل ضبط از جمله بخش های مختلف خودرو هستند که در هر بار استفاده از خودرو لمس می شوند و باید ضد عفونی گردند. این روزها در مطالبی که دست به دست می شود از سرکه، روغن درخت چای، جوش شیرین و غیره به عنوان مواد ضدعفونی کننده یاد می گردد، اما تا به حال هیچ گونه شواهد رسمی در این خصوص وجود نداشته و این مطالب به هیچ عنوان قابل استناد نیستند. در نتیجه برآن شدیم که با بررسی منابع معتبر و رسمی، اطلاعاتی در خصوص مواد ضد عفونی کننده سطوح ارائه دهیم.

از آن جایی که سطوح داخل کابین خودرو از مواد گوناگونی تشکیل شده، استفاده از محصولات ضد عفونی کننده و شوینده مناسب و روش صحیح کاربرد آن ها اهمیت زیادی دارد. البته توجه داشته باشید که عمل ضدعفونی با تمیز کردن و جرم گیری کاملا متفاوت بوده و هدف از ضد عفونی، به هیچ عنوان تمیز کردن ظاهری سطوح نیست.

از بین بردن ویروس کرونا و ضدعفونى کردن خودرو

محلول الکلی حاوی حداقل الکل اتانول 70 درصد، یکی از قوی ترین مواد از بین برنده ویروس کرونا است که البته به علت سرعت اشتعال بالای آن باید با احتیاط بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرد. حتما در هنگام استفاده، شیشه های اتومبیل را پایین داده تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. به گزارش فاکس نیوز و به نقل از جف استات (مدیر اجرایی کارخانه یانفنگ- بزرگترین تامین کننده قطعات داخلی کابین خودرو) در شست شوی بخش های مختلف کابین خودرو در این کارخانه از الکل ایزوپروپیل استفاده می گردد و از پلاستیک گرفته تا سطوح کروم رنگ شده، جهت مقاومت در برابر الکل ایزوپروپیل خالص مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند. ضدعفونی کردن خودرو را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

ضدعفونى کردن خودرو

هر چند که به گفته وزارت بهداشت، استفاده مکرر و طولانی مدت از الکل به عنوان ضدعفونی کننده می تواند باعث تغییر رنگ، تورم، سخت شدن و ترک خوردگی لاستیک و پلاستیک های خاص گردد. لذا پیش از استفاده کامل از محصول، آن را در قسمت های دور از دید خودرو امتحان نموده و در صورتی که به رنگ آن آسیبی وارد نیامد از آن استفاده نمایید. هم چنین اکثر چرم های خودرو، یک لایه پلی اورتان برای محافظت دارند که برای تمیز کردن با اتانول مشکلی ندارند. البته با توجه به خشکی ایجاد شده پس از مصرف الکل، بهتر است که حتما پس از آن از محصولات مراقبتی چرم استفاده نمایید.

ویروس کرونا و نحوه ضدعفونى کردن داخل خودرو

مایع سفید کننده خانگی مانند وایتکس از جمله محصولات ضدعفونی کننده و از بین برنده ویروس کرونا و ضدعفونى کردن خودرو  است،که البته موجب آسیب دیدگی سطوح رنگ شده، چرم و لوازم داخل خودرو می گردد. به همین دلیل می توان با اقداماتی نظیر رقیق کردن با آب، اسپری از فاصله 30 سانتی متری و پاک کردن باقی مانده پس از 10 دقیقه، از آسیب های احتمالی جلوگیری نمود. هم چنین نکته مهم دیگر این است که سطح مورد نظر را مالش نداده و تنها به آرامی و ملایمت، باقی مانده مواد دستمال کشیده شود. به طور مثال در صورت استفاده از سفید کننده حاوی 5 درصد هیپوکلریت سدیم، یک قسمت از آن را باید با 100 قسمت آب سرد لوله کشی ترکیب نمود. محلول رقیق شده تنها تا 24 ساعت قابلیت استفاده دارد و پس از آن خاصیت خود را کاملا از دست می دهد.

آب و صابون یکی از قوی ترین و در عین حال ایمن ترین ترکیبات جهت از بین بردن انواع ویروس ها از جمله کروناست. آب و صابون، برای اکثر سطوح داخلی خودرو خصوصا روکش پارچه ای و چرمی صندلی ایمن بوده و تنها نکته مهم، عدم مالش محکم مواد است. هم چنین دارا وارد (مدیر ارشد بازاریابی شرکت Katzkin) بیان می کند که هدف، ایجاد کف بیش از حد نیست و تنها باید مقدار بسیار کمی از صابون مایع و آب را مخلوط کرده و با یک دستمال میکروفایبر، سطوح چرمی یا پارچه ای را برای حداقل 20 ثانیه به آرامی مالش دهید. توجه کنید که خیسی بیش از حد روکش صندلی، آن را تبدیل به مکانی برای رشد قارچ نموده و بوی بدی داخل خودرو را فرا می گیرد.

با توجه به ترکیبات شیمیایی مواد ضد عفونی کننده، نگهداری و محافظت از سطوح داخل خودرو اهمیت بیشتری پیدا می کند. لذا توصیه می شود که در این روزها که از مواد ضد عفونی کننده در داخل خودروی خود استفاده می نمایید، حتما درکنار آن ها از مواد مخصوص محافظ و نگهدارنده روکش صندلی، داشبورد و چرم نیز کمک بگیرید.

از جمله نکات مهم در هنگام رانندگی در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا عبارتند از:

  • ضد عفونی کردن دست ها بعد از باز کردن درب و پیش از سوار شدن داخل خودرو.
  • قرار دادن دستکش، دستمال یا ماسک استفاده شده در یک پلاستیک در بسته و رها نکردن آن داخل ماشین.
  • ضد عفونی کردن مرتب دست ها، دستگیره درب و قسمت های فلزی بالای درب (که معمولا موقع سوار شدن داخل خودرو لمس می گردد).
  • در جاهای خلوت شیشه اتومبیل خود را پایین داده تا گردش هوا به خوبی صورت گیرد.
  • در محیط های بسته مانند پارکینگ، شیشه ها را بالا داده و تهویه هوای داخلی خودرو را روشن نمایید.
  • در صورتی که سرنشینان دیگری نیز درون خودروی شما هستند، حتما تهویه داخلی هوای خودرو را بسته نگهداشته و شیشه ها را به میزان کافی پایین دهید.

در پایان دوباره تاکید می کنیم که ماندن در خانه، همچنان مورد وثوق ترین راه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است. با این حال، در صورت استفاده از خودروی .شخصی، حتما نکات فوق را رعایت نمایید.

برای مشاهده و خرید انواع ابزار دیتیلینگ خودرو بر روی لینک زیر کلیک نمایید

https://caraxessories.com/shop/category/ابزار-دیتیلینگ/

دیدگاهتان را بنویسید